Sabata faha-3 aorian'ny Pentekosta

 FETIN’NY TABERNAKELY VOALOHANY TAO AN-TENDROMBOHITRA SINAY


TENIN’ANDRIAMANITRA

Eksodosy 34:28-35

Lioka 9:28-36

Apokalypsy 19:12-21


Eks 34:28-35

[Ny nanavaozan'Andriamanitra ny fanekena]

(Eksodosy 34:28) « Dia teo amin'i Jehovah efa-polo andro sy efa-polo alina izy sady, tsy nihinan-kanina na nisotro rano. Ary nosoratan'i Jehovah tamin'ny vato fisaka ny tenin'ny fanekena, dia ny Didy Folo. » (Eksodosy 34:29) « Ary Mosesy nidina avy tao an-tendrombohitra Sinay, ary teny an-tànany ny vato roa izay nisy ny Vavolombelona tamin'izy nidina avy teo an-tendrombohitra, ary tsy fantany ho namirapiratra ny hoditry ny tavany noho ny nitenenany taminy. » (Eksodosy 34:30) « Ary nony hitan'i Arona sy ny Zanak'Isiraely rehetra Mosesy, ka, indro, namirapiratra ny hoditry ny tavany, dia natahotra azy izy. » (Eksodosy 34:31) « Ary Mosesy niantso azy, dia niverina Arona sy ny lohan'ny fiangonana rehetra ho eo aminy; ary Mosesy niteny taminy. » (Eksodosy 34:32) « Ary rehefa afaka izany, dia nanakaiky koa ny Zanak'Isiraely rehetra; ary Mosesy nandidy azy araka izay rehetra nolazain'i Jehovah taminy tao amin'ny tendrombohitra Sinay. » (Eksodosy 34:33) « Ary rehefa vita ny teny nataon'i Mosesy taminy, dia nasiany fisalobonana ny tavany. » (Eksodosy 34:34) « Ary raha niditra teo anatrehan'i Jehovah Mosesy hiteny aminy, dia nanaisotra ny fisalobonana izy mandra-pivoakany. Dia nivoaka izy ka nilaza tamin'ny Zanak'Isiraely izay efa nandidiana azy. » (Eksodosy 34:35) « Ary hitan'ny Zanak'Isiraely ny tavan'i Mosesy, fa, indro, namirapiratra ny hoditry ny tavany; dia nasaron'i Mosesy ny tavany indray ny fisalobonana mandra-pidiny hiteny aminy indray. »

Lioka 9:28-36

[Ny niovan’i Jesosy tarehy tao an-tandrombohitra]

(Lio 9:28) « Ary rehefa tokony ho havaloana taorian'izany teny izany, dia nitondra an'i Petera sy Jaona ary Jakoba Izy ka niakatra tany an-tendrombohitra hivavaka. » (Lio 9:29) « Ary raha mbola nivavaka Izy, dia niova ny toetry ny tarehiny, ary ny fitafiany dia tonga fotsy sady nanelatrelatra. » (Lio 9:30) « Ary, indreo, nisy roa lahy niresaka taminy, dia Mosesy sy Elia, » (Lio 9:31) « izay niseho tamin-boninahitra ka nilaza ny fialany, izay efa hefainy any Jerosalema. » (Lio 9:32) « Ary efa navesatry ny tory ny mason'i Petera sy ny namany; nefa nahari-tory ihany* izy, dia nahita ny voninahitr'i Jesosy sy izy roa lahy izay teo aminy.[*Na: Nony nahatsiaro tsara] » (Lio 9:33) « Ary tamin'ny nisarahan'izy roa lahy taminy dia hoy Petera tamin'i Jesosy: Tompoko, tsara raha mitoetra eto isika; ary aoka izahay hanao tranolay telo: ny anankiray ho Anao, ny anankiray ho an'i Mosesy, ary ny anankiray ho an'i Elia; nefa tsy fantany izay nolazainy. » (Lio 9:34) « Ary raha mbola niteny izany izy, dia nisy rahona niseho nanarona azy ireo; ary raha niditra tao anatin'ny rahona ireo, dia raiki-tahotra ny mpianatra telo lahy. » (Lio 9:35) « Ary nisy feo avy tao amin'ny rahona nanao hoe: Ity no Zanako voafidiko; Izy no henoy. » (Lio 9:36) « Ary rehefa nitsahatra ny feo, dia Jesosy irery ihany no hita. Ary nangina izy ireo ka tsy nilazalaza tamin'olona na dia iray akory aza tamin'izany andro izany ny amin'izay zavatra efa hitany. »

Apokalypsy 19:12-21

[Ny amin’Ilay nitaingina soavaly fotsy sy ny miaramilany, izay naharesy ny bib-dia sy ny mpaminany sandoka]

(Apokalypsy 19:12) « Ary ny masony dia lelafo, ary tamin'ny lohany nisy diadema maro; ary Izy manana anarana voasoratra, izay tsy misy mahalala akory afa-tsy ny tenany ihany. » (Apokalypsy 19:13) « Ary miakanjo akanjo voafafy rà* Izy; ary ny anarany atsoina hoe Ny Tenin'Andriamanitra. » (Apokalypsy 19:14) « Ary ny antokon'ny miaramila any an-danitra dia nanaraka Azy, samy nitaingina soavaly fotsy sy niakanjo rongony madinika sady fotsy no madio. » (Apokalypsy 19:15) « Ary misy sabatra maranitra mivoaka avy amin'ny vavany mba hamelezany ny firenena; ary Izy hanapaka azy amin'ny tehim-by; ary Izy no manitsaka ny famiazana ny divain'ny firehetan'ny fahatezeran'Andriamanitra Tsitoha. » (Apokalypsy 19:16) « Ary manana anarana voasoratra amin'ny lambany sy ny feny Izy nanao hoe: MPANJAKAN'NY MPANJAKA SY TOMPON'NY TOMPO. » (Apokalypsy 19:17) « Ary hitako fa, indro, nisy anjely anankiray koa nitsangana teo amin'ny masoandro, ary niantso tamin'ny feo mahery izy ka nanao tamin'ny voro-manidina rehetra teo afovoan'ny habakabaka hoe: Avia, ka miangòna ho amin'ny fanasana lehiben'Andriamanitra, » (Apokalypsy 19:18) « mba hihinananareo ny nofon'ny mpanjaka sy ny nofon'ny mpifehy arivo sy ny nofon'ny mahery sy ny nofon'ny soavaly mbamin'izay mitaingina azy ary ny nofon'ny olona rehetra, na andevo na tsy andevo, na kely na lehibe. » (Apokalypsy 19:19) « Ary hitako ilay bibi-dia sy ny mpanjakan'ny tany mbamin'ny miaramilany tafangona mba hiady amin'ilay mitaingina ny soavaly sy amin'ny miaramilany. » (Apokalypsy 19:20) « Ary nosamborina ilay bibi-dia mbamin'ny mpaminany sandoka, dia ilay nanao ny famantarana teo anatrehany, izay nentiny namitaka ny efa nandray ny mariky ny bibi-dia sady miankohoka eo anoloan'ny sariny; ary dia natsipy velona ho any amin'ny farihy afo mirehitra solifara izy roroa. » (Apokalypsy 19:21) « Ary ny olona sisa dia matin'ny sabatra mivoaka avy amin'ny vavan'ilay mitaingina ny soavaly; ary ny vorona rehetra dia voky ny nofony. »


TORITENY

Dr. Daniel Rakotondravony, Fiangonan'Andriamanitra Miray

Ny Eksodosy 19 sy 20 sy 34 dia mikasika “Ny nanaovan’i Jehovah ny Fenekena voalohany tamin’ny Zank’Isiraely sy ny anomezany ny Didy folo” nandritra ny Pentekosta voalohany sy ny Fetin’ny Tabernakely voalohany tany an-efitra.

Fotoana tsara indrindra handinihana ny hevi-panahin’ireny Andro Firavoravoana voatendrin’i Jehovah ireny ny vanim-potoana mifanadrify amin’ireny eo amin’ny fiainan’ny fiangonana.

Mahafantatra avokoa isika ny amin’ny tantaran’ny Paska voalohany. Isan-taona, rehefa manakaiky ny Paska, dia miverina amin’ireny zava-nitranga ireny isika, dia ny niarovan’i Jehovah ny lahimatoan’ny Isiraely, sy ny nanafahany azy ireo tamin’ny fanandevozan’ny Egyptiana. Dinihintsika ny lesona tsy maintsy tadidina momba ny Paska voalohany, sy ny andro fihinanana ny Mofo Tsy Misy Masirasira. Ankafizintsika koa ny maha-zava-dehibe ny Paska farany nolalovan’i Kristy niaraka tamin’ny mpianany, ny nijaliany sy ny nitsanganany tamin’ny maty, izay fahatanterahan’ny ohatra nomen’Andriamanitra tamin’ny Testamenta Taloha.

Ilaina ianarana toy izany koa ny amin’ny Pentekosata, fantarina ireo zava-nitranga tamin’ny Pentekosta voalohany izay niainan’ny Zanak’Isiraely tany an’efitra rehefa nivoaka an’i Egypta izy – tamin’ny nanomezan’i Jehovah azy ireo ny Didy Folo avy teo an-tendrombohitra Sinay. Io lanonana io no nanamarika ny nanaovana ny Fanekena voalohahy teo amin’i Jehovah sy ny Isiraely. Hotsiahivintsika ny Pentekosta voalohany tamin’ny Testamenta Vaovao, izay nandrotsahan’Andriamanitra ny Fanahy Masina tamin’ny fomba mahagaga tamin’ireo mpianatr’i Kristy. Izay andro izay no manamarika ny fiantombohan’ny Fanekena vaovao, natao teo amin’Andriamanitra sy ny olona rehetra izay mamaly ny antsony.

Ny zava-miseho mifamatotra amin’ny Paska voalohany tao Egypta sy ny Paska farany nahafatesan’i Jesosy Kristy ary ny Pentekosta voalohany nandrotsahan’Andrimanitra ny Fanahy Masina teo amin’ny Testamenta Vaovao dia voasoratra mazava ao amin’ny Soratra Masina. Ny fiverenana mandrakariva amin’ny fankalazana voalohany an’ireo Fety ireo no ahazoantsika mahafantatra bebe kokoa ny lesona ara-panahy tian’Andriamanitra hampianarina antsika.

Fa mba lesona inona no azontsika ianarana amin’ny Fetin’ny Tabernakely voalohany? Ny Soratra Masina ve mitantara ny zava-niseho mifamatotra amin’ny Fetin’ny Tabernakely voalohany? Raha eny, inona no azontsika tsoahina? Amin’ity lahatsoratra ity, andeha hodinihintsika izay ambaran’ny Baiboly momba izany. Hanome antsika fahitana vaovao momba ireo Fety amin’ny fizaran-taona farany izany, izay ampahafantaran’Andriamanitra ny Planiny be voninahitra momba ny famonjena.


FIVERENANA AMIN’NY TAONAN’ISIRAELY VOALOHANY

Ny zava-miseho mifamatotra amin’ny fankalazana ny Paska voalohany sy ny Andro fihinanana ny Mofo Tsy Misy Masirasira dia voatantara an-tsipiriany ao amin’ny Eksodosy 12. Raha tena mazava ny Baiboly mikasika ny daty sy ireo zava-miseho ny amin’ireo, tsy dia tsotra tahaka izany kosa ny momba ny Pentekosta sy ny Fetin’ny Tabernakely. Nefa ny fandinihana amim-pahamalinana ny Soratra Masina dia mampiseho amintsika fa tamin’ny andron’ny Pentekosta voalohany no nanomezan’Andriamanitra ny Didy folo.

Ny andron’io Fety io dia tsy mifanaraka lalandava amin’ny daty mitovy eo amin’ny kalandrie, satria tsy maintsy manisa 50 andro isika manomboka amin’ny alahady ao anatin’ny herinandro fitandremana ny Mofo Tsy Misy Masirasira (ny andro fitondrana ny amboara iray ahevaheva). Ny daty anefa dia tsy miova lavitra eo anelanelan’ny 5 sy 10 Sivana.

Ny lovan-tsofina jiosy dia manondro ny andron’ny Pentekosta voalohany ho ny 6 Sivana. Tamin’ny nahaveloman’i Kristy teto an-tany, ireo mpisoron’ny tempoly dia nanisa marina manomboka tamin’ny andro itondrana ny amboara iray ahevaheva – ny alahady. Ny Fariseo kosa dia nanohy nitandrina ny 6 Sivana tsy amim-pandinihana ny andron’ny herinandro (toy izay ataon’ny ankabeazan’ny Jiosy ankehitriny). Miharihary ny fanoroan’ny Soratra Masina fa ny Pentekosta voalohany dia tamin’ny 6 Sivana, satria tamin’ny taonan’ny Fifindrana avy any Egypta dia andro alahady io daty io.

Tsy voalaza ny anaran’ny andro nivoahan’ny Zanak’Isiraely avy teo Egypta, ny faha 15 Nisana izay fanombohana ny Fihinanana Mofo Tsy Misy Masirasira. Rehefa kajina anefa ny isan’ny andro manomboka ny ampitson’io ka hatramin’ny faha 6 Sivana nanomezan’ Andriamanitra ny Didy folo teo am-pototry ny tendrpombohitra Sinay, dia manome 50 andro marina tsara, satria 15 andro sisa amin’ny volana Nisana mandra-pahatongan’ny faran’ny volana izay misy andro 30. Raha ampiana ny 29 andro amin’ny volana faha 2 Iyar io sy ny 6 andro amin’ny volana Sivana, dia mitontaly 50 andro marina tsara ireo; izany no fe-potoana nofaritan’i Jehovah hahatongavana amin’ny andro Pentekosta (Levitikosy 23:15-16). SABATA lehibefanafahana izany ny faha 15 Nisana. Ny ampitson’ny Sabata amin’ny herinandro fihinanana Mofo Tsy Misy Masirasira kosa no fanombohana ny fanisana 50 andro ahatongavana amin’ny Pentekosta, izany hoe ny faha 16 Nisana tamin’ny fotoana nivoahan’ny Zanak’Isiraely avy tao Egypta.

Mariho izay asongadin’ny Soratra Masina: (Eksodosy 19:1) « [Ny nitobian'ny Zanak'Isiraely teo an-efitr'i Sinay, sy ny fanekena nataon' Andriamanitra taminy] Tamin'ny volana fahatelo taorian'ny nialan'ny Zanak'Isiraely tamin'ny tany Egypta, dia tamin'izany andro izany no nahatongavany tany an-efitr'i Sinay. » Ny teny hebreo nadika hoe volana dia chodesh; ary araka ny hevitry ny teny dia momba ny voalohan’ny volana io. Noho izany, ny teny hoe “izany andro izany” eto dia milaza ny andro voalohany amin’ny volana - ny andro isehoan’ny volana vaovao, - izany hoe ny voalohan’ny Sivana.

Ny ampitson’ny nahatongavan’ny Zanak’Isiraely tao Sinay, dia niakatra tao an-tendrombohitra i Mosesy mba hiresaka amin’Andriamanitra, handray ny toromarika momba ny Fanekeny (Eks 19:3-6). Tamin’ny 2 Sivana io. Raha vao tafidina avy any an-tendrombohitra kosa izy dia namory ny olona sy nitatitra ny tenin’i Jehovah (and 7-8a). Tamin’ny 3 Sivana io. Ny ampitson’io indray, izany hoe ny 4 Sivana, dia niverina tany an-tendrombohitra izy hilaza ny valin-tenin’ny olona tamin’Andriamanitra (and 8b-9). Dia nandidy an’i Mosesy Jehovah mba hanamasina ny olona “anio sy ampitso”, mba hahavonona azy ireo hiseho eo anatrehany amin’ny andro fahatelo (and 10-11). Ny teny hoe “anio sy ampitso” dia manondro ny 4 sy 5 Sivana. Ary dia niseho teo anatrehan’i Jehovah ny olona tamin’ny 6 Sivanaandron’ny Pentekosta voalohany. Tamin’io andro io indrindra no nanononan’i Jehovah mivantana tamin’ny feo mahery ny Didy folo teo anatrehan’ny Zanak’Isiraely, araka izay voatantara ao amin’ny Eks 20:1-17, manomboka amin’ny hoe: (Eks 20:2) « Izaho no Jehovah Andriamanitrao, Izay nitondra anao nivoaka avy tany amin'ny tany Egypta, tamin'ny trano nahandevozana. » (Eks 20:3) « Aza manana andriamani-kafa, fa Izaho ihany. » …

Azontsika fantarina amin’ny fomba toy izany koa ve izay niseho tamin’ny Fetin’ny Tabernakely voalohany – ny faha 15 amin’ny volana faha 7 tamin’ny taona nivoahan’Isiraely avy any Egypta? Ho hitantsika ny valiny amin’ny fampitahana ny tantara ao amin’ny Eksodosy sy Deotoronomia.

Mialoha ny zava-drehetra, fantaro fa misy 127 andro hatramin’ny 6 Sivana ka hatramin’ny 15 Tisrhi (andro voalohany amin’ny Fetin’ny Tabernakely). Inona no zava-miseho lehibe asongadin’ny Baiboly mandritra ireo 127 andro ireo?

Taorian’ny nanomezanan’Andriamanitra ny Lalàny tamin’ny andron’ny Pentekosta voalohany, dia niakatra tao an-tendrombohitra Sinay tamin’ny havoana voafetra Mosesy sy ny loholon’Isiraely. Ary dia niatrika fanasana lehibe teo anatrehan’i Jehovah izy ireo.

(Eks 24:1-2, 9-12, 16) [Ny namonoana fanatitra hanamafiana ny fanekena, sy ny nahitan'i Mosesy mbamin'ny loholon'ny Isiraely an'Andriamanitra]

(Eks 24:1) « Ary hoy Izy tamin'i Mosesy: Miakara ao amin'i Jehovah ianao sy Arona sy Nadaba sy Abiho ary fito-polo lahy amin'ny loholon'ny Isiraely; ka miankohofa eny lavitra eny ianareo; » (Eks 24:2) « nefa Mosesy ihany no hanakaiky an'i Jehovah, fa ireo tsy mba hanakaiky; ary ny olona tsy hiakatra homba azy. » (Eks 24:9) « Dia niakatra Mosesy sy Arona sy Nadaba sy Abiho ary fito-polo lahy tamin'ny loholon'ny Isiraely. » (Eks 24:10) « Dia nahita an'Andriamanitry ny Isiraely izy; koa ny teo ambanin'ny tongony dia toy ny fanganohanon'ny vato safira voavoatra, ary toy ny tenan'ny lanitra ny famirapirany. » (Eks 24:11) « Ary tsy naninjitra ny tànany tamin'ireo lehiben'ny Zanak'Isiraely Izy; dia nahita an'Andriamanitra izy ireo, ary nihinana sy nisotro. » (Eks 24:12) « Ary hoy Jehovah tamin'i Mosesy: Miakara eto amiko eto an-tendrombohitra ka mitoera eto, dia homeko anao ny vato fisaka izay misy ny lalàna sy ny didy, izay nosoratako hampianarina azy. » (Eks 24: 16) « Ny voninahitr'i Jehovah nitoetra teo ambonin'ny tendrombohitra Sinay, ary ny rahona nanarona azy henemana; dia niantso an'i Mosesy tamin'ny andro fahafito teo afovoan'ny rahona Izy. »

Ho fehiny: Tao anatin’ny enina andro taorian’ny Pentekosta voalohany nilazan’i Jehovah ny Didy folo no nisian’ilay fanasana lehibe nataony ho an’i Mosesy sy Arona ary ny loholon’ny Zanak’Isiraely. Tamin’ny andro fahafito dia nantsoiny ho any an-tendrombohitra Mosesy. Inona no niseho taorian’izany? Niditra tao afovoan’ny rahona Mosesy ary niakatra tao an-tendrombohitra. Nijanona tany nandritra ny 40 andro sy 40 alina izy (and 18).

Nandritra ny fotoana nijanonany tany, ny Zanak’Isiraely dia nanamboatra andriamani-tsi-izy ombilahikely volamena; ary rehefa nidina avy tao Sinay Mosesy, dia nahita ny olona teo am-panompoan-tsampy sy fijangajangana.

Dia tezitra tamin’izy ireo Jehovah ary nandrahona ny handringana ny firenena manontolo. Nefa nitalaho ny famindrampon’Andriamanitra Mosesy, sady nivavaka sy nifady hanina ho an’ny olona. Mba efa nanotany tena ve hianao hoe impiry Mosesy no nitalaho tamin’i Jehovah, taorian’io nidinany avy tany an-tendrombohitra io? Ny Soratra Masina dia milaza fa naharitra 40 andro sy 40 alina izany (Deo 9:15-21).

(Deo 9:17) « Dia noraisiko ny vato fisaka roa ka nazerako avy teny an-tanako roa ho vakivaky teo imasonareo. » (Deo 9:18) « Ary niankohoka teo anatrehan'i Jehovah efa-polo andro sy efa-polo alina tahaka ilay teo ihany aho ka tsy nihinan-kanina, na nisotro rano, noho ny fahotanareo rehetra, izay nataonareo tamin'ny nanaovanareo izay ratsy eo imason'i Jehovah, ka nampahatezeranareo Azy. » (Deo 9:19) « Fa natahotra ny fahavinirana sy ny fahatezerana aho, izay nahatezeran'i Jehovah taminareo handringanana anareo. Dia nihaino ahy indray Jehovah tamin'izany andro izany. »

Taorian’izay Mosesy dia niverina tany an-tendrombohitra teo anatrehan’i Jehovah Izay nanome azy dikany faharoa amin’ny Didy folo. Nijanona tany 40 andro sy 40 alina indray izy (Eks 34:1-4, 28).

Ho famintinana: manana fotoana 7 andro isika aorian’ny Pentekosta, mandritra izany Mosesy dia nitoetra niaraka tamin’i Jehovah; manaraka izany dia fotoana 40 andro in-telo, ary ny fitambaran’ireo dia 127 andro.

Ahoana no ahafantarantsika fa misy 127 andro eo anelanelan’ny Pentekosta voalohany sy ny fiandohan’ny Fetin’ny Tabernakely? Ny kalandrie hebreo dia sady manaraka ny volana no manaraka ny masoandro. Ny fotoana iray volana dia mifototra amin’ny fihodinan’ny volana manodidina ny tany, ary dia 29,5 andro no fetrany. Izany antony izany no anisana ny iray volana mifandimby ho 29 sy 30 andro amin’ny kalandrie herbreo. Ny volana voalohany, fahatelo, fahadimy sy fahafito dia miisa 30 andro avy; fa ny volana faharoa, fahefatra sy fahenina kosa dia 29 andro. Raha tamin’ny 6 Sivana ny Pentekosta voalohany, dia 24 andro sisa hahatongavana amin’ny faran’ny volana fahatelo. Raha ampifanampiana amin’ireo 24 andro ireo ny 29 andro amin’ny volana fahefatra, ny 30 andro amin’ny fahadimy, ny 29 andro amin’ny fahenina sy ny 15 andro voalohany amin’ny volana fahafito, dia mitotaly 127 andro ireo.

Misy 127 andro marina tsara eo anelanelan’ny fotoana nanomezana ny Lalàna tamin’ny Pentekosta voalohany, sy ny andro nidinan’i Mosesy avy any an-tendrombohitra Sinay fanindroany! Ny andro nidinan’i Mosesy fanindroany avy any an-tendrombohitra Sinay izany dia ny fanombohan’ny Fetin’ny Tabernakely!

Mariho ary izao: (Eks 34:29) « Ary Mosesy nidina avy tao an-tendrombohitra Sinay, ary teny an-tànany ny vato roa izay nisy ny Vavolombelona tamin'izy nidina avy teo an-tendrombohitra, ary tsy fantany ho namirapiratra ny hoditry ny tavany […]. » (Eks 34:30) « Ary […] ny Zanak'Isiraely rehetra […] dia natahotra ny hanatona azy izy. »

Ny Eksodosy 25 dia mitantara fa niantso ny Zanak’Isiraely Mosesy, ary nanome baiko azy hanamboatra tabernakely izay hametrahana ny Fiaran’ny Fanekena. Ny tabernakely dia manohatra fa Andriamanitra nonina teo afovoan’ny olon’Isiraely (Eks 25:8).

Inona no hevitr’izany rehetra izany? Hitantsika eto mpitarika iray tonga amin’ny voninahitra, sy mitondra ny Didin’Andriamanitra. Hitantsika eo anivon’ny firenena koa ny fanomanana tabernakely ho an’Andriamanitry ny Isiraely. Ireozavatra telo ireo miaraka” dia mifamatotra lalina amin’ny fahatanterahan’ny Fetin’ny Tabernakely, araka izay hohitantsika manaraka.

TONGA AMIM-BONINAHITRA

Rehefa nanantona ny tobin’Isiraely izay teo am-pototry ny tendrombohitra Sinay i Mosesy, ny zavatra voalohany hitan’ny Zanak’Isiraely dia misy heviny roa:

1) Tsy fantatry Mosesy ho namirapiratra ny hoditry ny tavany.

2) Misy taratry ny voninahitra azony teo amin’ny fanatrehan’ Andriamanitra avy teo aminy.

Ny Zanak’Isiraely nahita fa tena mampatahotra io voninahitra io, koa tsy maintsy nanisy fisalobonana ny tavany Mosesy rehefa niteny tamin’izy ireo. Nesoriny ny fisalobonana rehefa niditra tao amin’ny tranolay fihaonana hiresaka amin’Andriamanitra izy, fa napetany kosa rehefa mivoaka noho ny tahotry ny olona (Eks 34:29-35).

Ny apostoly Paoly dia milaza fa nandalo ny voninahitra (2Kor 3:7). Manarak’izany dia nampitaha io voninahitr’i Mosesy mandalo io tamin’ny voninahitr’i Kristy izay maharitra mandrakizay izy: Araka ny nametahan’i Mosesy fisalobonana rehefa hiresaka amin’ny vahoaka, dia toy izany no mampisy fisalobonana ny hevi-panahin’ny hafatra nentiny ho an’ireo izay nandre azy. Ny Soratra Masina dia nanambara mialoha ny fotoana izay hiseho toy izao:

(Isaia 25:6) « Ary Jehovah, Tompon'ny maro, dia hanao fanasana ho an'ny firenena rehetra eto amin'ity tendrombohitra ity, dia fanasana amin'ny zavatra matavy, fanasana amin'ny divay efa niotrika ela, zavatra matavy be tsoka, divay efa niotrika ela sady voadio tsara. » (Isaia 25:7) « Ary hofoanany eto amin'ity tendrombohitra ity, ny sarona izay manarona ny olona rehetra sy ny rakotra izay arakotra ny firenena rehetra. »

Ireo andinin-tSoratra Masina ireo dia milaza mialoha ny fotoan’ny Fanjakan Arivo Taona, ary ireo teny ireo dia mila vakina matetika sy torina mandritry ny Fetin’ny Tabenrakely.

Jesosy Kristy dia nilaza tamin’ny mpianany fa ny sasany amin’izy ireo dia hahita Azy avy amin’ny Fanjakan’Andriamanitra (Mat 16:28). Herinandro taorian’izay dia tanteraka izany nandritra ny fahitana naseho an’i Petera sy Jakoba ary Jaona; izany no zava-niseho tena hotsarovan’izy ireo indrindra amin’ny androm-piainany. Nitondra azy ireo tany an-tendrombohitra avo Jesosy, ary niova tarehy teo anatrehany: Hitan’izy ireo namirapiratra toy ny masoandro ny tarehiny, ary ny fitafiany tonga fotsy manelatrelatra. Hitan’izy ireo teo anilany koa Mosesy sy Elia, niseho tamin’ny voninahitra mamirapiratra.

Izao no voatantara ao amin’ny Lioka 9:27-36:

(Lio 9:27) « Fa lazaiko aminareo tokoa: Misy ny sasany eto izay tsy mba hanandrana fahafatesana mandra-pahitany ny fanjakan'Andriamanitra. » (Lio 9:28) « Ary rehefa tokony ho havaloana taorian'izany teny izany, dia nitondra an'i Petera sy Jaona ary Jakoba Izy ka niakatra tany an-tendrombohitra hivavaka. » (Lio 9:29) « Ary raha mbola nivavaka Izy, dia niova ny toetry ny tarehiny, ary ny fitafiany dia tonga fotsy sady nanelatrelatra. » (Lio 9:30) « Ary, indreo, nisy roa lahy niresaka taminy, dia Mosesy sy Elia, » (Lio 9:31) « izay niseho tamin-boninahitra ka nilaza ny fialany, izay efa hefainy any Jerosalema. » (Lio 9:32) « Ary efa navesatry ny tory ny mason'i Petera sy ny namany; nefa nahari-tory ihany* izy, dia nahita ny voninahitr'i Jesosy sy izy roa lahy izay teo aminy.[*Na: Nony nahatsiaro tsara] » (Lio 9:33) « Ary tamin'ny nisarahan'izy roa lahy taminy dia hoy Petera tamin'i Jesosy: Tompoko, tsara raha mitoetra eto isika; ary aoka izahay hanao tranolay telo: ny anankiray ho Anao, ny anankiray ho an'i Mosesy, ary ny anankiray ho an'i Elia; nefa tsy fantany izay nolazainy. » (Lio 9:34) « Ary raha mbola niteny izany izy, dia nisy rahona niseho nanarona azy ireo; ary raha niditra tao anatin'ny rahona ireo, dia raiki-tahotra ny mpianatra telo lahy. » (Lio 9:35) « Ary nisy feo avy tao amin'ny rahona nanao hoe: Ity no Zanako voafidiko; Izy no henoy. » (Lio 9:36) « Ary rehefa nitsahatra ny feo, dia Jesosy irery ihany no hita. Ary nangina izy ireo ka tsy nilazalaza tamin'olona na dia iray akory aza tamin'izany andro izany ny amin'izay zavatra efa hitany. »

Ny fifandraisan’io zava-niseho io sy ny Fetin’ny Tabernakely dia hamafisin’ny toro-hevitr’i Petera. Te hanamboatra tabernakely (na lay) telo izy ho an’i Jesosy sy Mosesy ary Elia, ary dia hipetraka eo ry zareo hiandry ny fankalazana ny Fetin’ny Tabernakely manaraka izay efa manakaiky (Mat 17:4).

Inona no hevitr’io voninahitra mamirapiratra io? Jeosy Kristy dia hiverina eto an-tany amin-kery sy voninahitra lehibe amin’ny fiantombohan’ny fahatanterahan’izay ambaran’ny Fetin’ny Tabernakely (Mat 24:30). Ny olo-masina dia hasandratra amin’ny voninahitra mba hanjaka miaraka amin’i Jesosy Kristy amin’ny firenena rehetra. Araka ny anambaran’i Daniela azy, ny olo-masina atsangana amin’ny maty dia hamirapiratra toy ny kintana (Dan 12:3). Ny tenantsika nofo dia hovana amin’ny fitsanganana amin’ny maty, mba hanana fombam-panahy mitovy amin’ny tenan’i Kristy be voninahitra (Filip 3:21). Andriamanitra dia eo an-dalam-pitondrana zanaka marobe ho amin’ny voninahitra (Heb 2:10).

Rehefa nidina avy tao an-tendrombohitra Mosesy, tamin’ny andro voalohany amin’ny Fetin’ny Tabernakely, dia namirapiratry ny voninahitra izy. Io zava-miseho io dia manambara mialoha ny fanorenana ny Fanjakan’Andriamanitra amin’ny firenena rehetra, rehefa manjaka eto an-tany amim-boninahitra lehibe Jesosy Kristy sy ny olo-masina nomena fiainana mandrakizay.

NY LALÀN’ANDRIAMANITRA

Rehefa nidina avy tao an-tendrombohitra Mosesy, tamin’ny faha 15 ny volana faha 7, dia tsy feno voninahitra fotsiny izy, fa sady nitondra ny Didin’i Jehovah (Eks 34:29). Rehefa miverina eto an-tany Jesosy Kristy, dia hanjaka amin’ny firenena rehetra amin’ny Didin’Andriamanitra Izy.

(Isaia 2:2) « Ary izao no ho tonga any am-parany: Ny tendrombohitra misy ny tranon'i Jehovah dia haorina eo an-tampon'ny tendrombohitra Ary hasandratra ho avo noho ny havoana; Ary ny jentilisa rehetra hitanjozotra hankany. » (Isaia 2:3) « Eny, maro ny firenena no hiainga ka hanao hoe: Andeha isika hiakatra any an-tendrombohitr'i Jehovah, ho any an-tranon'Andriamanitr'i Jakoba, mba hampianarany antsika ny amin'ny lalany, ka handehanantsika amin'ny atorony; Fa avy any Ziona no hivoahan'ny lalàna, ary avy any Jerosalema ny tenin'i Jehovah. »

Aorian’izany, ny mpaminany Isaia dia mitantara izay ho toetry ny Tontolo Izay Ho Avy (Monde à Venir), rehefa mitsara izao tontolo izao amin’ny fahamarinana ny Mesia. Amin’izany fotoana izany, dia « Tsy handratra na hanimba eran'ny tendrombohitro masina izy; Fa ny tany ho henika ny fahalalana an'i Jehovah, tahaka ny anaronan'ny rano ny fanambanin'ny ranomasina » (Isaia 11:9). Ho fantatra manerana izao tontolo izao ny Lalàn’Andriamanitra.

Ny mpaminany Ezekiela dia manazava fa ny Zanak’Isiraely dia hangonina amin’ny fiandohan’ny fanjakana arivo taona. (Eze 11:17) « Koa lazao hoe: Izao no lazain'i Jehovah Tompo: Hovoriko avy any amin'ny firenena ianareo, ary hangoniko avy any amin'ny tany izay nampielezana anareo, ka homeko ny tanin'ny Isiraely ianareo. » Ny firenen’Isiraely dia hivoaka avy any amin’ny fahababoana faran’izay mahatsiravina – fahababoana noho ny fahotan’ny fireneny, satria nanao tsinontsinona ny Lalàn’Andriamanitra izy.

Rehefa voangona any amin’ny taniny ny Isiraely, dia ho ao anatin’ny fibebahana lalina ny fireneny. Amin’izany fotoana izany, Jehovah hanome fo vaovao sy fanahy vaovao an’Isiraely. Handeha marina araka ny fitsipika sy fitsaran’Andriamanitra ny olona, izy ireo ho olony, ary hanompo an’i Jehovah toy ny Andriamaniny izy (Eze 11:19-20).

Ny mpaminany Jeremia dia manazava fa amin’ny fanekena vaovao, dia hosoratan’i Jehovah ao am-pontsika sy ao amin’ny fanahintsika ny lalàny, rehefa mizara ny Fanahiny Masina Izy. (Jer 31:33). Rehefa miaina ao anatin’ny filaminana ny firenena rehetra eran-tany, dia hioty fitahiana izy ireo fa tsy ozona, ary ny fiadanana sy ny fandrosoana hanjaka eran’izao tontolo izao.

Ny Fetin’ny Tabernakely dia mampahatsiaro antsika ny Fanjakan’Andriamanitra arivo taona. Koa satria hotorina sy hotandremana manerana ny tany rehetra ny lalàn’Andriamanitra, dia ho fotoana mampitolagaga izany. Ny andro voalohany amin’ny Fetin’ny Tabernakely, izay nidinan’i Mosesy avy any an-tendrombohitra mitondra ny Didy folo voasoratra teo ambon’ny vato fisaka roa, dia tandindon’ny fotoana hiverenan’i Jesosy Kristy hanorina fanjakana maneran-tany, miorina amin’ireo lalàna ireo ihany.

NY FETIN'NY TABERNAKELY MANEHO NY FONENAN’ANDRIAMANITRA AMINTSIKA

Ny mpamiany Daniela dia manazava, ao amin’ny toko faha 2 sy 7, fa ho avy ny andro izay hanorotoroana sy handevonana ny fanjakan’izao tontolo izao. Ny marina dia izao: (Dan 2:44) « Ary amin'ny andron'ireo mpanjaka ireo Andriamanitry ny lanitra dia hanorina fanjakana izay tsy ho rava mandrakizay; ary izany fanjakana izany tsy havela ho an'olon- kafa, fa ireo fanjakana rehetra ireo dia hotorotoroiny sy holevoniny, fa izy kosa hitoetra mandrakizay. » (Daniela 7:27) « Ary ny fanjakana sy ny fanapahana ary ny fahalehibiazan'ny fanjakana eny ambanin'ny lanitra rehetra dia homena ny olo-masin'ny Avo Indrindra; ny fanjakany dia fanjakana mandrakizay, ary ny fanapahana rehetra dia hanompo sy hanoa Azy. »

Ny Mpanjakan’io Fanjakana io dia Jesosy Kristy nitsangana tamin’ny maty sady be voninahitra (Apo 19:11-16). Izy no Ilay Vatolampin’Isiraely fahizay (1 Kor 10:4), noho izany, honina eo amin’Isiraely Izy sady hameno ny tabernakely amin’ny voninahiny.

Taty aorian’izany faminanian’i Daniela izany, ny vatolampin’ Isiraely – Ilay niaraka tamin’Andriamanitra Tsitoha hatramin’ny voalohany, sady fitaovana namoronana ny zava-drehetra – dia tonga nofo aman-dra rehefa nateraka ho olona (Jao 1:1-3, 14). Lazain’ny apostoly Jaona fa ny Teny dia tonga nofo, ary “nonina” tamintsika (and 14). Ny teny grika nadika hoe monina dia milaza ara-bakiteny hoe manana lay. Tamin’ny fiandohan’ny Fetin’ny Tabernakely, Mosesy dia nibaiko ny Zanak’Isiraely hanamboatra tabernaekely, mba hahazoan’i Jehovah monina eo amin’izy ireo. Ireo baiko ireo dia fanambarana mialoha ny fotoana izay “honenan”’Andriamanitry ny Isiraely eo amin’ny olonyvoalohany toy ny olombelona tsotra nofo aman-dra, amin’ny manaraka dia ho Mpanjakan’ny mpanjaka sy Tompon’ny tompo, be voninahitra, amin’ny firenena rehetra, amin’ny fiverenan’i Jesosy Kristy.

Ny Isaia 32 dia mitantara ny fotoana hanjakan’ny Mpanjaka araka ny fahamarinana (and 1): « Ary ny oloko hitoetra ao amin'ny fonenana mandry fahizay sy ao amin'ny fitoerana mahatoky ary ao amin'ny fialan-tsasatra feno fiadanam-po; » (and 18). Jerosalema, ilay tananan’ ny Mpanjaka lehibe, dia lazaina ho toy ny tranolay (na tabernakely) izay tsy ho rava mandrakizay (Isa 33:20).

Mandritra ny fanjakana arivo taona, Andriamanitra dia hankatoavina toy ny Mpitsara, Mpanome lalàna, Mpanjaka sy Mpamonjy (and 22). Rehefa monina amin’ny olony ny Tompo, ka mahita ny voninahiny ny olona, dia ho fotoana izay hampamelana ny tany efitra izany, hahiratan’ny jamba ary hahasitrana ny mandringa (Isa 35:1-6).

Ny Fetin’ny Tabernakely dia manambara ny fanjakan’ny Mesia mandritra ny arivo taona: (Isaia 40:10-11) « Indro, Jehovah Tompo ho avy amin'ny heriny, ka ny sandriny ihany no hanapaka; indro, ny valim-pitia hatolony dia eny aminy, ary ny valin'asa homeny dia eo anoloany. » « Hiandry ny ondriny tahaka ny mpiandry ondry Izy; Ny sandriny no hanangonany ny zanak'ondry, ka hotrotroiny eo an-tratrany ireny, ary horoahiny miadana ny ampianahany. » Io Fety io no mampahatsiaro antsika fa Jesosy Kristy dia honina tsy ho ela eto an-tany eo anivon’ny olombelona, ary ho Mpanjakan’ny mpanjaka.

Ho jerentsika mihoatra ny Fanjakana arivo taona aza, miaraka amin’ny fotoana manaraka azy: (Apo 21:3) « …: Indro, ny tabernakelin' Andriamanitra dia eo amin'ny olona, ary Izy hitoetra* eo aminy, ary ireo ho olony, ary Andriamanitra no hitoetra eo aminy, dia ho Andriamaniny. [* Gr. hitoetra an-day] »

Rehefa manakaiky ny Fetin’ny Tabernakely, andeha hodinihintsika ny lesona tsy maintsy tadidina momba ilay fankalazana voalohany nataon’ny Zanak’Isiraely tany an-efitra. Tamin’izay andro izay, Mosesy nidina avy tao an-tendrombohitra Sinay, namirapiratry ny voninahitra rehefa nitoetra 40 andro sy 40 alina teo anatrehan’ Andriamanitra. Nitondra teny an-tanany ny Didin’Andriamanitra izy, sy ny planina hanamboarana ny tabernakely izay honenan’ Andriamanitra eo amin’ny olony. Ireo “zavatra telo aharo” mamorona ny Fetin’ny Tabernakely voalohany ireo no manambara mialoha ny fanatanterahana faratampony ny Fanjakan’Andriamanitra eto an-tany, izay ho avy tsy ho ela (tandindona)!

FISAORANA: (Apo 5:13b) « … Ho an'Ilay mipetraka eo ambonin'ny seza fiandrianana sy ho an'ny Zanak'ondry anie ny saotra sy ny haja sy ny voninahitra ary ny fanjakana mandrakizay mandrakizay. » Amena! Haleloia!